Sunday, May 31, 2009

Another brand new day

Alhamdulillah, segala puji bagi Allah, Tuhan sekalian alam.

Malam td sebelum tido, seorg rakanku di Welly memberi aku satu link tentang ramalan cuaca pada hari ini. Ramalan mengatakan Wellington akan ada salji. Wah, ye ke? Kalau x silap aku, Welly mmg ada salji, cuma kat atas bukit. Tak nampak. Eh, betul ke aku nie? Suke ati jer. Haha.

Pagi nie after Subuh, ingat nak buat sesuatu utk seseorg. Da lama menyimpan niat, tp x jadi2 atas sebab2 tertentu. Oleh sbb hari ini ada peluang, maka jgn lepaskan! Tp pagi nie terlalu sejuk laa. Rasa berat nak turun bawah. Maka aku study. Lepas tu ngantuk, dgn cuaca sejuk lg, maka aku sambung tido. Haha.

Konon nak tido setengah jam jer. Setengah jam kemudian, alarm hp pun berbunyi. Selalunya aku akan capai dan matikan, tp kali ni aku biarkan jer. Kononnya tangan sgt sejuk xleh nak kuarkan dari duvet panas tu. So alarm tu pun berkali-kali menyanyi lagu group kegemaran aku. Instead of lagu rancak itu selalu membuat aku terasa nak bgn, kali nie seronok jer aku melayan lagu tersebut.

Dan tiba-tiba, bunyi bising di tingkap mengejutkan aku. Yea, bilik aku yang hanya ada satu tingkap itu. Bunyi macam batu2 terpelanting di tingkap aku. Byk kali. Bertalu-talu. Pastu aku teringat. Ouh! Semalam ramalan kata ada salji! Aku pun terus bgn. Dengan mengecilkan mata sbb tak pakai cermin mata, aku amati betul2 dan sah! Hujan ais! Weehooo~

Eh chop, nape happy sgt? Last year ade gak hujan ais.

Yea laa, tp mane tau kali nie ramalan ade salji tu betul.

Maka aku terus ke bilik housemate yg byk tingkap. Anehnya walaupun byk tingkap, satu pun x berbunyi kencang mcm bilik aku. Haha. Dia pun x perasan, sampailah aku bgtau. Tp dari bilik dia lagi nampak hujan ais lebat. Pastu tgk ke bawah. Nampak macam putih2. Wah, saljikah? Ye ke? Ntah2 air jer kot. Sekecil mana pun aku cuba mengecilkan mata aku, masih ada hadnya utk mengamati nun jauh ke bawah sana. Eceh, macam jauh sgt jer. Rabun!

Kini di saat aku menulis, cuaca sudah semakin terang. Kabus pun sudah hilang. Lagi setengah jam ade practice netball. Tp aku pasti captain dan co-captain masih enak dibuai mimpi, dibantu dgn cuaca extra sejuk hari ni. 4 degrees ok! Paham laa kalau susah nak bgn. Rase syiok jer dok bawah duvet kan. Hehe.

Ok laa, nak menyambung niat di hati. Mulakan tugas!

Jangan lupa titipkan harapan yang satu itu pada setiap aktiviti yang dilakukan. Tapi berwaspadalah, bukan semua aktiviti layak mengharapkannya. Niat tidak menghalalkan cara.

Seronoknya kalau Welly betul2 ada salji.

No comments:

Post a Comment