Tuesday, May 26, 2009

Laskar Pelangi

Seindah lagu nyanyian Nidji, begitu juga indahnya filem dgn tajuk serupa. Cuma keindahannya hanya dapat aku rasakan di penghujung cerita. Kenapa? Aku pun x tahu. Aku paham jer keseluruhan cerita, bahasanya pun mudah difahami, walaupun tiada sub Melayu atau English sbb x brape pekat bahasa Indonesianya. But honestly, aku mengambil masa beberapa hari jugak utk habiskan cerita ni. Masa pertengahan cerita, boleh lagi aku berchatting bersama kakak ipar. Haha. Towards the end, mmg sebak laa. Masa part budak2 sekolah tu masuk pertandingan kuiz. Cabaran yang dihadapi Lintang dan semangatnya yg tidak pernah pudar. Lintang dianggap sebagai budak genius di sekolah yg dipandang rendah kerana imej sekolah pondok agama, tetapi kerana keadaan hidup yg dicengkam kemiskinan memaksa Lintang menjadi hanya pemuda biasa di kawasan kampung menampung kehidupan keluarga setelah kematian ibu dan ayahnya sementelah dia pula anak sulung. Sepatutnya dalam usia sekecil itu dia mampu mengecap kejayaan yang lebih, tetapi apakan daya. Sesuatu perlu dilakukan di Indonesia utk mengetepikan jurang kemiskinan yg besar itu.

Filem ini byk menekankan tentang kekuatan rohani. Betapa semangat kanak-kanak utk belajar tidak pernah luntur jika diberi dorongan yang sewajarnya. Seronok tgk dorg. Walaupun miskin, tp kaya dgn pengalaman hidup. Da byk kita tgk, kemiskinanlah yang mendorong mereka agar menjadi lebih berjaya.

Sebak. Terharu.

Filem 'Ayat-ayat Cinta', ramai yg kata best. Believe it or not, aku baru tgk sampai part 2 di YouTube pada penghujung tahun lepas, sampai sekarang x sambung tgk lagi. I guess filem2 Indonesia mmg perlahan sikit kot. Hujung2 baru best. Should find the time to continue watching. Or i should watch from the start coz da lupa sket2 awalnya camne. Hehe.

6 comments:

  1. believe it or not..cite laskar pelangi tuh ayah ecah yg suggest suh tgk...hahhhahah...

    erm, aku ade cite ayat2 cinta kalau ko nk...

    ReplyDelete
  2. hmm..bleh gak..convert laa ke dalam bentuk mp4..bleh tgk kat podpod..hehe

    ReplyDelete
  3. IYNAS!tak ajak pon tgk cite laskar pelangi!! *sobs sobs* =,(

    omg, awak tk tgk lagi Ayat2 cinta?? well, sbnrnye kite pon tgk cite tu kat utube sambil buat mende lain. ahaha. tapi best sbnrnye cte tuh!!! serious! =D

    ReplyDelete
  4. owh unfortunatey i still dun have d converter yet remember? heuheu...tunggu kamu bg dulu la nmpknye...

    cmne la korg bleyh x abes tgk cite tuh...fahri tuh such a hearthrob kot...ahax...haish xleh jd nieh, kang xmemasal aku re-run blk cite tuh...

    ReplyDelete
  5. bukan korg laa..aku sorg jer blom habis tgk..hehehe

    ReplyDelete
  6. fatinn, sori x ajak..kte start tgk cite tu dgn najwa..die yg ajak tgk sbb die da loading..hehe..

    ReplyDelete