Friday, August 14, 2009

Ketentuan

Bismillah, dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang

Hari ni ade kelas pagi. Cuaca sangat baik. Cerah. Alhamdulillah. Tapi aku rasa kurang sihat. Maka ambil keputusan untuk tidak pergi kelas dan minta tolong housemateku rekodkan lecture.

Pastu bila kawan-yang-pergi-kelas-bersama datang, dia menjerit dari bawah kata ada parcel. Untuk Iynas katanya.

Wah, apa lagi! Terus bangun nieh! Terus rasa sihat! Tak sangka agak cepat juga sampai. Tapi dah tak sempat laa nak siap g kelas. Hehe.

Maka terus ambil dan terus godek isi-isinya. Seperti biasa ada ikan bilis, rempah-rempah dan sedikit juadah persiapan untuk raya.

Tapi yang specialnya, paling special sekali, ialah 3 pasang baju raya baru! Wee~ Sebelum ni balik Malaysia mesti da buat siap-siap pastu datang bawak terus awal-awal. Kali ni dapat rasa macam orang lain, dihantar terus dari Malaysia menjelang raya (walaupun puasa pun belum lagi). Tu yang perasaan lain sikit kot. Hehe.

Alhamdulillah. Syukur sangat-sangat. Daripada tak bermaya terus menjadi aktif. Risau juga sebab hari ni memerlukan aku bergerak lebih aktif. Ada aktiviti menanti. Itulah berkat kasih sayang seorang ibu barangkali. Dan perasan tak timing sangat bagus? Sebab apa? Sebab Allah S.W.T. yang dah tentukan segala-galanya. Alhamdulillah, alhamdulillah, alhamdulillah.

Allah S.W.T. Penyusun Terbaik. Subhanallah. Allahuakbar.

Rasa hairan timbul di hati, hari tu ada hantar surat kat mama. Surat penting. Tapi sampai sekarang tak sampai-sampai. Pelik betul. Sampai kena marah dengan mama sebab tak guna registered post walaupun mama suruh. Tu la, degil! Hikmahnya di sini ialah, jangan degil cakap ibu! Walaupun rasa yakin sampai, kalau Allah kata tak sampai, maka tak sampai juga. Sebab Iynas degil cakap mama! Dah minta maaf kat mama. Huhu.

Ok, nak sambung susun barang-barang pemberian mama tersayang.

Terdiam mendengar berita Ustaz Asri Rabbani meninggal dunia. Masih muda, 40 tahun. Beliau jatuh pengsan ketika sedang buat program 'Syahadah' di sebuah stesen tv dan meninggal dunia ketika dalam perjalanan ke hospital. Betapa Allah lebih menyayanginya. Tak tahu berapa banyak beliau telah berjuang untuk agama. Semoga roh beliau dicucuri rahmat-Nya dan ditempatkan di kalangan orang-orang yang beriman. Aminn.

Ingatlah wahai diri sendiri dan rakan-rakan tersayang, mati tidak mengenal masa dan tempat. Dah ada 2 contoh yang paling recent, iaitu arwah Yasmin Ahmad, dan kini Ustaz Asri.

Sentiasalah bersiap-sedia.

Al-Fatihah.

Ya Allah, pertemukanlah aku dengan Ramadhan kali ini. Aminn.

No comments:

Post a Comment