Tuesday, August 18, 2009

ABP - bukan Anugerah Bintang Popular, tetapi Ayuh Bantu Palestin!

Bismillah, dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang

*pembetulan nama website: www.ismanewzealand.blogspot.com

Bersempena dengan Roadshow Aman Palestin NZ 2009 ini, kami melancarkan Tabung Bersamamu Palestin. Pemberian sumbangan boleh diberikan samada dalam bentuk bantuan kewangan ataupun barangan. Antara barang yang boleh disumbangkan termasuklah hasil karya lukisan, barangan elektrik, gadet elektronik atau apa sahaja yang dirasakan sesuai untuk disumbangkan. Hasil kutipan barangan akan dilelongkan pada hari kemuncak Ayuh Bantu Palestin (ABP) di Wellington yang bakal berlangsung pada 29 Ogos 2009. Hasil duit lelongan akan disalurkan ke dalam tabung Bersamamu Palestin. Segala penyerahan barangan boleh dilakukan pada bila-bila masa sehingga tarikh 25 Ogos 2009. Ayuh rakan-rakan, sama-samalah kita menghulurkan bantuan, walaupun nilainya kecil dimata kita tetapi amat bermakna buat saudara kita di sana.

(Ihsan: Seed of Islam)


Dalam surah al-Baqarah banyak disebut tentang kepentingan dan kelebihan infak. Antaranya:

195. "Dan infakkanlah (hartamu) di jalan Allah, dan janganlah kamu jatuhkan (diri sendiri) ke dalam kebinasaan dengan tangan sendiri, dan berbuat baiklah. Sungguh, Allah menyukai orang-orang yang berbuat baik".

219. "...Dan mereka menanyakan kepadamu (tentang) apa yang harus mereka infakkan. Katakanlah, 'kelebihan (dari apa yang diperlukan)'. Demikianlah Allah menerangkan ayat-ayat-Nya agar kamu memikirkan,


245. Barang siapa meminjami Allah dengan pinjaman yang baik maka Allah melipatgandakan ganti kepadanya dengan banyak. Allah menahan dan melapangkan (rezeki) dan kepada-Nyalah kamu dikembalikan.


254. Wahai orang-orang yang beriman! Infakkanlah sebahagian dari rezeki yang telah Kami berikan kepadamu sebelum datang hari ketika tidak ada lagi jual beli, tidak ada lagi persahabatan dan tidak ada lagi syafaat...


261.
“Perumpamaan orang yang menginfakkan hartanya di jalan Allah seperti sebutir biji yang menumbuhkan tujuh tangkai, pada setiap tangkai ada seratus biji. Allah melipatgandakan bagi siapa yang Dia kehendaki, dan Allah Mahaluas, Maha Mengetahui".

267. Wahai orang-orang yang beriman! Infakkanlah sebahagian dari hasil usahamu yang baik-baik dan sebahagian dari apa yang Kami keluarkan dari bumi untukmu...


Jadi, tunggu apa lagi! Marilah kita berkejar-kejaran berbuat kebaikan!

Dalam salah satu sesi 'pembelajaran', ade seseorang tanya, kalau kata kita betul-betul tak mampu dari segi harta benda, takkanlah berdoa saja. Macam tak cukup.

Memang benar doa itu adalah senjata orang mukmin. Allah suka kepada hamba-Nya yang berdoa.

Dan jawapan yang diberikan kepada persoalan itu senang saja.

"The least that we could do is to be a better person."

Lebih baik yang macam mana?

Sudah tentulah yang lebih baik ke arah-Nya.

Wallahualam.

No comments:

Post a Comment