Thursday, October 16, 2008

The Wise One

Aku tau pasal Saad Lecture nie beberapa minggu yg lalu. Dgr kata it is an annual event, but last year xde. Maybe dua taun skali kot. Dua taun lepas, Tun Dr. Mahathir Mohamad yg dtg. Malangnye ketika itu aku blom ade lg kat sini. Kali nie dapat tau Raja Muda Perak, Raja Dr. Nazrin Shah yg akan bg talk kali nie. Wah, bukan calang2.

He's a very wise man, I can say. Bukan senang aku nak mengagumi kerabat diraja, i mean, dari aspek yg laen, bukan dari aspek kerabat diraja semata-mata. He has the brain, he has the knowledge (he was from Oxford University and Harvard University), and of course he has the looks (and that is bonus)

Pertama kali aku dgr nama Raja Nazrin ketika di skola menengah. Mase tu tgah bace artikel dalam newspaper ttg kritikan baginda terhadap sistem peperiksaan Malaysia. Terlalu exam-oriented. Terlalu focus nak dapat sume gred A, sedangkan ada faktor-faktor luar dari kelas dan peperiksaan yg lebey penting yg menyumbang kpd pembangunan sahsiah diri seseorg pelajar.

"Wow, he's really something and someone"

Aku kagum buat pertama kalinya. Kritikan baginda benar2 membuka mataku ketika itu. Bermula dpd situ aku melihat kejayaan seseorg pelajar bukan hanya kpd nak dapat sume A dalam peperiksaan. Tp ape nak buat, da menjadi kebiasaan di Malaysia agaknya, pelajar2 Malaysia berlumba-lumba nak tunjuk hebat dgn dapat sume A. Ibu bapa pun turut sama bangga kalau anak-anak mereka mencapai kejayaan itu. Namun baginda tidak menyalahkan pelajar2 dan ibu bapa sepenuhnya, kerana sistem peperiksaan di Malaysia sendiri yg telah membentuk pemikiran spt itu. Aku sendiri ketika itu tidak terlepas dari pemikiran itu.

Kini, aku dapat peluang lg utk mendengar kata-kata bijaksananya. Jujur aku katakan, aku berminat nak pegi, tp aku x RSVP, aku x ingat tarikh, aku x tau kat mane, aku x tau pukul brape. So typical me. Nak tp x buat ape2. Mujur ade Fatinn memberi maklumat. Itu pun setelah dipilih dpd 3 pilihan aktiviti yg nak dibuat ptg tadi. Tetibe aku rasa sgt excited nak pegi, dan spt Fatinn, i'm glad that i went to that talk. I got to hear His Royal Highness's speech and wise opinions during Q&A session. The topic is interesting. "Dialogue and Diversity in the Contemporary Islamic World". Byk isu disentuh. Islamic laws, politics, economics, culture. Isu2 sensitif spt terrorist dan convert from Islam spt kes Lina Joy juge disentuh. Wanna know more bout it? Click here.

Fatinn, Bebeh dan aku

bersama Chancellor dan Vice Chancellor VUW dan sorg lg VIP

memberi ucapan
sedang menjawab soalan salah seorg hadirin


Lepas talk, ade refreshment. Maka, harus laa amek peluang nie utk bergambar dgn Raja Nazrin. Mule2 amek gambar ramai2, pastu towards the end dapat jugak amek gambar personal dgn baginda. Itu pun masa pegawai pengiring baginda da ajak balik kerana mereka akan berangkat pulang esok. It was supposed to be one of the last chances to grab a pic with Raja Nazrin. Hehe.

Posisi ketika bergambar adalah penting (di sebelah Raja Nazrin)

Baginda bukan menundukkan kepala kerana 'ketinggian' aku, tetapi baginda sdg tanye soalan kpd aku. Soalan ape, biarlah rahsia kami berdua, cewahh~
(gambar nie saiz extra sket, haha)

Baginda sgt baik dan polite. Sopan jer. Bijak plak tu. I wish i can be someone like him. I wish. How i wish.

Balik jer, terus upload gambar kat Facebook. Pastu aku tunjuk kat abg aku. Abg aku Pegawai Pendaftar di Universiti Malaya. Raja Nazrin plak pro-chancellor UM. Jeles skejap abg aku sbb aku dapat bergambar berdua dan bercakap dgn Raja Nazrin. Walaupun die x cakap die jeles, tp aku tau die jeles. Sumenye kerana perbualan ini:

IyNaS OmAr: ske tgk die cakap
IyNaS OmAr: he's wise
IyNaS OmAr: n jugak cara die jawab soalan
Mohd Naufal Omar: dia ckp mmg best
Mohd Naufal Omar: ckp la kat dia
Mohd Naufal Omar: abg saya keje um
IyNaS OmAr: hahaha
IyNaS OmAr: x sempat laa plak nak bgtau
IyNaS OmAr: ramai sgt nak cakap dgn die tadi
IyNaS OmAr: hehe
Mohd Naufal Omar: yg cakap arab dgn penerima ijazah kehormat yg your highness bg tu
IyNaS OmAr: bg pan x penah jumpe or cakap dgn die ke?
Mohd Naufal Omar: tak pernah
Mohd Naufal Omar: jumpa selalu
IyNaS OmAr: mcm saye tau laa plak mase tu nak bgtau die kan
IyNaS OmAr: hahahha
Mohd Naufal Omar: berlakon jd dia pun selalu
IyNaS OmAr: *icon gelak guling2*
Mohd Naufal Omar: masa jd pegawai pengiring penerima anugerah kehormat, ahmad zewail, bg pan ckp arab dgn mamat tu
Mohd Naufal Omar: kami gelak, dia pun senyum je
IyNaS OmAr: rase2 die ingat ke org yg cakap arab dgn penerima ijazah tu
IyNaS OmAr: hahaha
IyNaS OmAr: tu mase bler?
Mohd Naufal Omar: tahun lepas
Mohd Naufal Omar: tp bg pan selalu je la jd pegawai istiadat konvo
Mohd Naufal Omar: selalu kena berlakon jd nazrin

Haha, itu antara cara2 laen nak bgtau yg die jeles. Ouh abgku, daku sgt mengenali dirimu. Hahaha.



1 comment:

  1. kte pelik time exam tadi...knp laaaa lecture hall ni bnyk bunga....pas tgk gmbr di atas....laaa....rupanya ni ke bilik yg raja tu berucap.......hahahah....merapu meraban

    ReplyDelete