Thursday, June 4, 2009

Terganggu

Alhamdulillah, segala puji bagi Allah, Tuhan sekalian alam.

Ini adalah antara kisah yang pernah aku dgr tentang kisah hidup Imam Hassan al-Banna:

"Beliau memberikan surat layang kepada pemuda-pemuda yang tidak pergi solat Jumaat"

Itu adalah antara usaha Imam Hassan al-Banna sbg salah satu cara utk menegur dan memperbaiki akidah dan akhlak umat Islam. Bagus kan?

Tapi kalau cara yang sama digunakan pada zaman sekarang, mesti akan dicop sebagai overreacted, kecoh, lebih-lebih, tunjuk baik dan sewaktu dengannya. Selain surat layang yang tak berapa nak layang, aku ada jugak fikir cara-cara lain, tp setakat tu jer laa.

Tak kisah laa kalau niat baik pun. Niat tidak menghalalkan cara. Kalau betul niat baik, banyak lagi cara boleh buat. Sekali dua mungkin aku boleh pejam sebelah mata dan mengecam di dalam hati sebagai selemah-lemah iman. Tapi kalau da pernah tegur sebelum nie, tp masih buat yang sama beberapa kali, boleh bikin panas.

Jantung aku berdegup kencang menahan marah. Nak mintak tlg org pun, mesti org suro aku rilek. Sbb aku pun ade rase sket mcm aku overreacted. Tapi aku mmg TAK SUKA! Aku rasa ini semua berbalik kepada kisah lama. Adakah ini dendam? Mintak dijauhkan.

Please faham aku bukan nak tunjuk baik atau apa. Ini adalah aku yang sedang nak berubah ke arah yang lebih baik. Please faham.

Aku sedar salah satu cara adalah untuk memperbaiki hubungan. Insya-Allah bila ukhuwwah baik, senang sikit nak memberi dan menerima. But as I said before, aku rasa susah. Sebab aku da mula rasa tak suka dan tak senang. Astaghfirullah.

Seseorang yang aku hormati dan sayangi telah memberi aku nasihat ini:

"kalu rase marah kt die sendiri, ingat kebaikan die dan doakn die, then betulkan niat kite blk, n clearkan blk hati kite, kite marah dan benci pada perbuatan, bukan pada org nye cume kalu org tu akan membawa kite ke jalan yg salah tu, kite tak nk terlibat dgn menjauhkan diri/tunjukkan rase tak suke dgn perbuatan tu"

"Dan sesungguhnya Kami telah mengulang-ulangi bagi manusia dalam al-Quran ini bermacam-macam perumpamaan. Dan manusia adalah makhluk yang paling banyak membantah." (al-Kahfi:54)

1 comment:

  1. w0w~ sabar yea iynas...
    xpe...dlm zmn skrg ni, bia laa wlpn iman kite d kira sbg selemah lemah nye iman..janji kite xbuat n kite tau yg die buat tu salah..hmmm ssh jgak kn sbena nye nk ajak org lain jdk baik ni (-_^)

    ReplyDelete