Wednesday, June 3, 2009

Salah satu dari bermacam halangan

Alhamdulillah, segala puji bagi Allah, Tuhan sekalian alam.

Bicara hati ke hati dgn seorang teman semalam telah membuka mata aku tentang beberapa perkara. Yang paling penting, hasil dari pertemuan semalam, aku dapat discover salah satu dari banyak halangan utama. Aku pasti banyak lagi halangan yg aku belum sedar. Perlahan-lahan Iynas, perlahan-lahan :-)

Menurutnya, selemah-lemah iman adalah berlapang dada dan setinggi-tinggi iman adalah melebihkan orang lain.

Kalau aku sangka aku sudah mula melebihkan orang lain, mungkin aku silap. Itu mengalah namanya. Samakah? Sedangkan yang berlapang dada tu pun susah nak maintain. Alhamdulillah aku berjaya melapangkan dada dalam banyak perkara. Tetapi tidak untuk satu perkara ini.

Satu halangan itu.

Macam mana nak atasinya? Aku harus menganggapnya sebagai cabaran, tp susah sbb aku rasa aku tak boleh. It's in me. Takkan aku nak mengalah selalu. Ok, x elok fikir mcm tu. Macam laa org lain tak pernah mengalah utk aku, kan? Selalu rasa diri sendiri da buat itu ini, cuba ingat balik apa yang orang tu da pernah buat utk kita.

Ok, macam mana nak buat nie? Susahnya. Ya Allah, tolonglah hamba-Mu ini. Berikan aku kekuatan.

Harus melatih ego supaya bertempat, agar ukhuwwah sentiasa terpelihara.


No comments:

Post a Comment