Wednesday, June 3, 2009

The 3rd post of the night

Alhamdulillah, segala puji bagi Allah, Tuhan sekelian alam.

Ok, 3 posts in a night!

Hmm, camne nak describe perasaan aku ketika ini?

Down? Sedih?

YES!

Ini baru beberapa org da mula fikir pasal future. Hari tu mase aku amek buku graduation utk apply keje kat Malaysia tu pun aku da rasa semacam. Aku sudah mula membayangkan masa hadapan.

Bukan takut, tp macam tak bersedia untuk menghadapi realiti itu.

Kami datang bersama-sama. Ramai. Dari tidak kenal kepada menjadi kawan. And things happened within the 3 years. Balik nanti mungkin tidak bersama-sama lagi. Lepas tu, masing-masing akan mula sibuk merencana masa hadapan. Ada masa, pasti akan berhubungan. Tetapi tidak akan sama lagi. Betullah kata orang, gunakan tahun-tahun belajar dgn sebaiknya. Bukan sahaja akademik, tetapi ketika itulah kita belajar menjadi lebih dewasa dan mengenalpasti teman-teman di sekeliling kita. Bila masuk alam pekerjaan dan alam seterusnya yang lebih dewasa, hanya semangat ukhuwwah bisa menjadi penghubung.

Ok, aku admit. Sepanjang hari nie aku agak sensitif. Tadi last tutorial accy dgn Wai Loong pun, aku cam rasa sedih sikit. Even though masa awal-awal dapat tau dia tutor aku, aku cam "apekah?", tp aku tak nafikan dialah antara tutor terbaik yang pernah aku dapat. Tadi dia ada buat evaluation dgn cara yang sangat kreatif. Being extra sensitive, idea keluar mencurah-curah tetibe, aku pun tulis laa macam-macam. Tp jangan salah faham, sesuai dengan batas-batas seorang pelajar yang menghargai jasa gurunya. I even called him "teacher" in the evaluation, how cool is that?

Ouh, did I mention that he mentioned my name on my way out? He was standing at the doorway, sending his students for the last time, and when I passed by, he mentioned my name and smile :-) Am I his favourite student? Who knows? Haha. Ntah2 dia sebut nama students lain dan senyum kat dorang jugak, aku jer yang perasan.

Pengajaran di sini ialah, jangan kutuk tutor dalam blog, atau di mana-mana sahaja. Tutor juga adalah cikgu. Hari tu baru cakap kan jgn kutuk-kutuk cikgu. Tak berkat ilmu. Sape tah yang cakap macam tu. Tp kutuk-kutuk tu masa dulu, sekarang da faham insya-Allah tak akan kutuk mana-mana cikgu lagi :-)

Back to the future planning. Ini baru planning. The start of the planning. Belum tahu apa akan terjadi dalam masa beberapa bulan akan datang ini. But the tension is already there. I can feel it. Honestly, masa enrol utk 2nd sem dgn rakan-rakan tadi, aku rasa cuak semacam. Mungkin sebab aku baru sedar masa tu yang aku hanya ada beberapa bulan saja lagi utk bersama-sama mereka. Keberatan itu lebih terasa. Mesti kena jaga ukhuwwah dan silaturrahim betul-betul. Hanya itu yang dapat menjaga hubungan kami di masa hadapan. Silap langkah, aku pasti rasa bersalah. Argh! Seriously I can feel it now.

Kita hanya mampu berusaha, yang menentukan, adalah Dia, Yang Maha Esa.


4 comments:

  1. ok....kamu membuat aku sedeyh...

    bersalah plak rs....

    ReplyDelete
  2. Hey, x perlu rasa bersalah..do what u think is the best for you k dear..sama2 kita doakan kejayaan masing-masing :-)

    Pagi ni bgn, alhamdulillah da rational sket..hehe..

    sorry for making u feel that way..

    ReplyDelete
  3. or is it kau rase bersalah sbb bgtau aku awal2? haha..

    better kau bgtau aku awal2 so that i can spend more time with my beloved 'daughter' :-)

    ReplyDelete