Wednesday, July 1, 2009

A Winter to Remember

Alhamdulillah, segala puji bagi Allah, Tuhan sekalian alam.

Back from Christchurch. It was, "A Winter to Remember". Jazakillah kepada semua penganjur dan tenaga penggerak.

This JUNZ, was the winter gathering that i was looking forward to.

Kenapa?

Kerana sebagai seorang muslim yang telah ada sedikit kefahaman, aku teruja untuk melihat persekitaran Islam yang lebih luas, particularly out of Wellington. Menjalinkan ukhuwwah, mendapat pengisian berguna, melihat pengurusan masa, semua itu part of the expectations untuk sesebuah program seperti ini. Alhamdulillah, jika tidak semua, aku mendapat sebahagian daripadanya.

Apa yang menjadi cabaran untuk aku ialah pengurusan diri sendiri. Agak kompleks untuk hurai pasal nie. Mungkin sebab sebelum nie persekitaran aku agak kecil dan terkawal, jadi bila aku keluar dari kepompong itu, aku sedikit terkejut dan terpaksa reorganize diri sendiri.

Jangan salah faham. Aku anggap itu satu pengalaman baru yang banyak mengajar. Aku terima ia sebagai didikan dari Dia. Lagipun keluar dari kepompong ke satu persekitaran yang bagus dan yang lebih luas, adalah sesuatu yang aku nanti-nantikan. Banyak benda yang aku belajar dari kelemahan diri.

Senang kata macam nie. Menurut Ustaz Fauzi (lebih kurang ayat dia + interpretation aku), kita jangan takut menghadapi dunia luar kerana anggapan kita bahawa persekitaran dunia luar tidak sesuai dengan arah perubahan kita. Kita rasa persekitaran kita tidak membantu dan kita lebih suka untuk mengasingkan diri dan melalui perubahan itu sendirian. Sebenarnya apa yang lebih baik lagi ialah kita berhadapan dengan persekitaran itu dan tahan dengan sikap dan perangai manusia yang pelbagai. Itu adalah lebih baik untuk perubahan kita.

Kita takut untuk keluar kerana kita takut buat silap. Yang sebetulnya ialah, kita jangan takut untuk buat silap. Memang fitrah manusia dijadikan untuk selalu buat silap. Bila kita buat silap, anggap ia sebagai didikan dari Allah dan elakkan dari mengulanginya. Sentiasa memohon ampun dari-Nya kerana ampunan Allah itu sangat luas, lebih besar dari dosa hamba-Nya. Seperti lirik lagu 'Munajat Seorang Hamba' oleh Hijjaz:

"Ampunan-Mu Tuhan, lebih besar dari kesalahan insan"

Firman Allah S.W.T.:

"Dan barang siapa berbuat kejahatan dan menganiaya dirinya, kemudian dia memohon ampunan kepada Allah, nescaya dia akan mendapatkan Allah Maha Pengampun, Maha Penyayang"

(An-Nisa: 110)

Apatah lagi kita dilarang sama sekali untuk berputus asa dari rahmat Allah S.W.T.

"Katakanlah, 'Wahai hamba-hamba-Ku yang melampaui batas terhadap diri mereka sendiri! Janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya Allah mengampuni dosa-dosa* semuanya. Sungguh, Dialah Yang Maha Pengampun, Maha Penyayang"

*Kecuali dosa syirik

(Az-Zumar: 53)

Oklah, nak keluar main badminton jap. Da lama tak beriadah. Terasa badan semakin berat. Betulkan niat beriadah kerana Allah S.W.T.

Later aku cerita tentang pengalaman cabaran yang aku hadapi sebaik sahaja keluar dari kawasan JUNZ.

No comments:

Post a Comment