Friday, July 3, 2009

Cermin Kepada Diri

Alhamdulillah, segala puji bagi Allah, Tuhan sekalian alam.

From the previous entry, aku cakap aku nak cite pasal pengalaman cabaran sebaik keluar dari kawasan JUNZ. But I don't think I have to tell every detail. Tidaklah sampai membuka aib orang dan membuka pekung di dada sendiri. Cuma ingin berkongsi sedikit sebanyak tentang apa yang aku rasa merupakan antara pengalaman berharga bagi diri aku.

Acapkali setelah kefahaman kita bertambah, kita akan diuji dengannya. Atau sebenarnya ia memang sudah ada di sekelililing kita. Cuma perubahan kita membawa kepada ujian tersebut. Maka terpulang kepada kita sama ada untuk mengaplikasikan ilmu yang telah kita dapat atau berterusan menjadi insan yang degil. Tidak dinafikan kebelakangan ini, telah beberapa kali aku mengalaminya. Takut. Memang takut. Saat itu hati perlu dijaga sebaik-baiknya. Jangan mengeji atau mencaci sewenang-wenangnya. Bimbang perasaan riak timbul, dan itulah yang aku sering berdoa kepada Yang Maha Esa supaya dijauhkan perasaan itu, kerana aku juga hanyalah seorang hamba yang hina, yang sering tidak lepas melakukan kesilapan.

Saat keluar dari kawasan JUNZ, aku sedar tugas asal aku sudah kembali bermula. Setiap masa tingkah laku dan tutur kata perlu dijaga. Aku sematkan dalam hati, di kala aku sedang tahan dengan perangai manusia, mereka juga sedang tahan dengan perangai aku, menyediakan makanan untuk orang lain, melayan tetamu dengan baik, bersopan-santun dalam berbicara, bukankah semua itu amalan mulia? Jadi apa bezanya aku dengan mereka?

Begitu panjang aku berkias, sebenarnya aku belum masuk ke point yang aku nak cerita. Bagaimana nak mulakan ya?

Oklah, aku ceritakan secara ringkas. Dan berkias juga.

Ditakdirkan aku dipelawa untuk masuk ke sesebuah keadaan. Pada awalnya, aku teragak-agak untuk menerima pelawaan itu. Tp aku tabahkan hati dan cuba menerimanya sebagai ujian sejauh mana kemampuan aku (x tau laa betul ke x cara aku pk nie, maafkan aku Ya Allah). Pada mulanya berada dalam keadaan itu, aku rasa resah-gelisah. Aku mula mempersoalkan tindakan aku menerima pelawaan itu. Tp lama-kelamaan, aku mula sedar bahawa menerima pelawaan tersebut dan berada di dalamnya merupakan salah satu pengalaman yang sangat berharga bagi aku. Terasa sungguh perubahan dan aku sangat bersyukur dengan itu. Keadaan itu seperti cermin yang menunjukkan siapa dan bagaimana sebenarnya aku dahulu. Ajaibnya, kini aku rasa benci dan salah dengan keadaan itu.

Aku menceritakan perasaan itu kepada rakanku. Dia sependapat denganku. Syukur pada-Mu Ya Allah. Aku mengharapkan perasaan ini berterusan, aminn.

Perubahan itu tidak membebankan, jika kita berterusan percaya kepada hasilnya yang sungguh mengasyikkan.

No comments:

Post a Comment