Wednesday, July 8, 2009

Maaf kerana terpaksa mengutarakan kisah teguran sensitif

Alhamdulillah, segala puji bagi Allah, Tuhan sekalian alam.

Hari ini nak bercerita:

Si A ada kereta. Kereta itu dikongsi bersama 4 lagi kawan A.

Di suatu tempat yang sedang berlangsung upacara untuk beberapa hari, kereta si A menjadi alternatif terbaik bagi sesiapa yang mahu pulang awal atau hendak ke mana-mana. Si A tahu dia mesti selalu menjadi seorang yang adil. Apa-apa hal 4 shareholders kereta harus diutamakan. Kemudian barulah siapa yang mintak nak tumpang dahulu didahulukan. Kerap kali si A terpaksa menolak secara baik kerana kereta da penuh. Yelah, siapa tak nak balik dengan kereta.

Si A nie jenis yang tak kisah dan tak berkira. Orang ajak bawak jalan pun dia layan. Tapi kadang-kadang bila da selalu tu, sikit-sikit nak berjalan ajak si A sebab nak naik kereta, si A geramlah jugak. Rasa macam ambil kesempatan pulak. Shareholders kereta sendiri pun tak banyak kerenah.

Hari terakhir si A nak balik, dah ada beberapa orang tempah nak tumpang. Seperti biasa, si A tak kisah asalkan yang dahulu diutamakan. Bila sampai nak masuk kereta, si B dan si C tengah ragu-ragu nak ikut ke tak. Salah sorang shareholder, si D plak tetibe nak ikut. Walaupun da bgtau kata penuh, si D nak sumbat jugak. Takpelah, dia ada hak, harus diutamakan. Si B dan si C decide nak ikut. Entah macam mana, boleh terlebih dua orang. Si E terpaksa mengalah sekejap balik jalan kaki amek barang tapi tempat dia harus ada sebab dia ikut si A balik. Si F insists kata sumbat jer. Dalam hati si A, kalau kena saman, kau nak bayar?

Si A da mula rasa panas dengan situasi tersebut. Seperti tiada siapa nak mengalah. Apatah lagi bila si B kata dia hairan macam mana si A boleh ajak begitu ramai orang naik kereta.

Si A makin rasa panas. Bila masa si A ajak? Orang nak ikut lagi ada. Yang si A ajak naik ialah yang mana da tempah awal-awal.

Akhirnya si A terpaksa bersuara. Si A ni tak pandai sikit nak bersuara. Apatah lagi bila sebelum itu si A ditegur garang kerana bersikap tegas terhadap si B yang masih was-was nak ikut atau tidak. Dengan rasa bersalah (tak tahu kenapa si A perlu berasa begitu), si A meminta 2 orang mengalah. Si B yang decide nak ikut, tetibe tak nak ikut pulak. Si A tanya betul-betul lagi sekali nak ikut atau tidak. Lepas tu si B nak ikut pulak.

Si A mula hilang sabar dan meninggikan suara.

Da ada seat kosong untuk si E yang mengalah tadi. Tapi seat sebelah si A sebagai driver dibiarkan kosong. Selalunya si A tidak kisah diperlakukan sedemikian. Namun bila kesabaran mula hilang, si A mengeraskan suara suruh sesiapa duduk di bahagian depan. Sampai ke sudah si A diam sabar menahan kemarahan.

Ada sesiapa faham perasaan si A? Adakah si A bersikap terlalu emosional?

Aku rasa si A bukan marah kepada sesiapa, tetapi kepada situasi.

Cerita ini mengingatkan aku kepada pesanan Mama dan arwah Baba:

"Baik-baik sikit bila dah ada kereta ni. Jangan baik sangat dok bagi orang tumpang. Mintak pi sana, pi sini. Kita yang dok bayaq duit minyak. Rosak sana sini pun kita jugak yang bayaq. Depa dok syok. Kalau tak bayaq, satgi segan plak nak mintak."

Dulu aku tak paham. Dalam hati aku, takpe laa buat baik dengan orang. Aku plak jenis yang tak brape nak kisah dan berkira. Tapi lama-lama kalau aku perasan orang nak start pijak kepala aku, siap laa.

Sekarang aku da paham. Memang penat dan makan hati kalau dok asyik layan permintaan orang. Niat di hati nak buat baik dan memenuhi keperluan sesama manusia. Yelah, Rasulullah S.A.W. kata orang yang baik ialah orang yang bermanfaat kepada orang lain. Aku berpegang dengan itu. Tetapi bila dah disalah guna, makan hati jugak.

Pernah sekali,

"Iynas, ingat nanti nak awak hantar dorang dulu pegi sana lepas tu awak balik pulak amek kte dan hantar g situ"

Wah, sepatah perkataan 'tolong' atau 'boleh tak' pun takde. Seperti satu arahan. Kadang-kadang tu terus didahului dengan 'thanks'. Ingat aku ni siapa? Drebar? Kalau aku tak boleh buat masa tu, aku kena buat jugak ke sebab da cakap 'thanks'? Aku suka memandu tak menjadikan aku seorang drebar. Aku tak kisah sangat kalau orang yang ada share kereta cakap macam tu. Mereka ada hak dan aku mesti bersikap adil dengan mendahulukan mereka naik if anything. Tapi yang peliknya, shareholder kereta pun tak ada kerenah macam tu.

Aku ikut tak 'arahan' tu?

Of course tak!

TAK SUKA MENGUNGKIT SEBENARNYA. Alhamdulillah Allah bagi aku nature yang suka tolong orang. Setiap kali ada rasa kepala aku dipijak, cepat-cepat aku buang perasaan itu dan mengatakan pada diri sendiri yang Allah suka orang yang memenuhi keperluan orang lain. Itu lebih baik dan lebih menenangkan.

Mengalah bukan bermakna lemah. Melawan bukan bermakna kuat.

Kadang-kadang kita terpaksa berpura-pura jadi bodoh walaupun sebenarnya kita tahu.


Aku cuba menjadi seadil yang mungkin. Tetapi bila tindakan aku dipersoalkan, itu yang buat aku geram. Tolong TEGUR aku, bukan HUKUM aku.

Aku tak berharap duit siapa-siapa. Harta itu milik DIA semata-mata. Tak perlu berkira sangat dengan harta milik-Nya. Jangan kikir dengan nikmat-Nya. Aku redha dengan rezeki-Nya. Betulkan niat kerana-Nya.

Aku bukan mak sesiapa yang nak tegur suruh bayar itu ini. Bila aku da ada anak nanti, insya-Allah aku akan ajar anak-anak aku sikap yang sepatutnya supaya rakan-rakan tak perlu rasa segan untuk menegur. Aku akan ajar anak aku supaya tidak terlalu berkira atau kedekut.

Seboleh-boleh aku tak nak sentuh pasal ni. Bagi aku hal ni sensitif sebab bukan semua berfikiran serupa. But things have to stop! Sampai masa aku pun rasa aku perlu mula berkira secara bijak.

Penat. Geram. Makan hati.

Tapi aku tak rasa aku boleh sampai ke tahap itu. Dalam penat, geram dan makan hati kepala aku dipijak, aku masih merelakannya, but only to a certain extent.

Bak kata abang ipar aku, susah untuk aku menjadi seorang akauntan yang bagus.

Maaf kepada sesiapa yang terasa. Ini adalah untuk muhasabah diri juga kerana mengingatkan pesanan Mama dan arwah Baba.

Mungkin salah aku juga. Kurang daya tahan diri kerana minggu ini rasa jauh daripada-Nya.

Ya Allah, kalau aku salah, tolong tunjuki aku dan bimbing aku agar menjadi lebih baik.

2 comments:

  1. example ni literal ke? saye pahammmm :( nak buat baik pun susah yekkk...kekdg mungkin org lupa pk kot...

    ReplyDelete