Thursday, March 4, 2010

Mama

Bismillah,

My mom is here for a week. Longer than usual. Alhamdulillah. Getting used to it. Being far from home for 3 years has taught me how to be independent.

Unfortunately, that is not the case when my mom is right next to me. I am more dependent to her when she's around. Especially dalam bab mengemas rumah.

Rumah ini agak luas. Kagumnya aku kepada mama aku dari dulu sampai sekarang ialah, dia seorang diri boleh kemas dari depan sampai belakang tanpa mengabaikan makan anak-anak. Very the multitask. Sudah pasti bukan dalam masa sehari. Ambil masa 2,3 hari jugak tapi mama aku buat semua. Menyapu, megemop, mengelap, membuang, mencuci, menyusun, semuanya. Sampai ke dalam bilik anak-anak. Hebat kan kasih sayang seorang ibu.

Aku? Tolong sikit-sikit laa. Bila mak aku suruh amek kerusi dan panjat untuk letak barang ke, tolong lap ke, tolong ambil itu ini ke. Tu jer. Teruk kan aku nieh. Rasa diri pemalas dan tak banyak membantu. Tapi bila mama aku takda kat rumah, aku buat laa walaupun tak semua seperti yang aku sebut di atas. Depan mak aku jer aku buat-buat malas. Siap tidur lagi. Mesti tension mama aku. Hehe.

Salah satu sebab mama aku stay lama sikit kali ni ialah nak tolong aku kemas barang-barang dalam kotak shipping aku. Da lama sampai tapi aku tak bukak-bukak lagi sebab aku tak tau nak simpan kat mana. So mama aku da kemaskan satu ruang dalam sebuah almari untuk aku susun barang-barang aku.

Dalam dok kemas-kemas tu, terjumpalah fail-fail lama masa aku berada di tingakatan 1 sampai 3. Dalam fail tu ada kertas-kertas soalan dan jawapan peperiksaan, nota-nota sekolah. Aku pun termasuk dalam mood sentimental. Tengok balik semua nota dan kertas peperiksaan. Nak kata nostalgia boleh jugak. Dalam hati aku:

'Kemas jugak tulisan aku dulu.'

'Wah, tak sangka aku tak dapat jawab soalan nie'

'Eh, bestnya. Dah lama aku x jawab soalan matematik. Ada jugak rules matematik yang aku dah lupa'

Macam-macam lagilah yang berada dalam fikiran aku. Mama aku biarkan jer. Dia faham kot, dok tengok aku senyum sorang-sorang sambil membelek satu-satu fail dan buku. Hehe.

Ada satu kertas jawapan exam english kan, kena buat essay daripada points yang telah diberi. Konsepnya steps dalam memasak. Yang memula kena buat apa, then, next, after that, finally sume tuh laa.

"Then, put out the fire and heat the wok"

Ada garisan merah bawah perkataan 'put out' dan di sebelah kanan ruang tempat cikgu komen tertulis macam ni: put out = padam

Wakaka. Tergelak aku sorang-sorang. Aku tunjuk kat mama aku. Mama aku pun gelak. Adeh, lawak betul. Itu yang paling kelakar aku jumpa.

Disebabkan tiada ruang, maka terpaksa disingkirkan untuk diberi ruang kepada barang-barang di dalam kotak. Kalau ikutkan sayang, mahu rasanya aku simpan lagi.

Dalam usia yang tidak begitu muda, mama masih ada kudrat untuk melakukan semuanya seperti dulu. Semuanya kerana sayang juga. Persoalannya, mampukah aku jadi seperti mama bila mama sudah tiada kudrat lagi?

Ya Allah, aku bersyukur kerana masih ada mama. Walaupun apa-apa yang aku lakukan tidak setanding kasih sayang mama melahirkan dan membesarkan aku, menjadi tanggungjawab aku sebagai anak untuk menghormati dan berbuat baik kepada mama, kerana redha Allah terletak kepada redha ibu bapa. Kejayaanku sampai hari ini, adalah kerana doa dan restu mereka.

Aku tidak mahu terkilan lagi.

No comments:

Post a Comment