Tuesday, March 9, 2010

Hari ditawarkan duit


Bismillah,

Handphone aku berbunyi. Segera aku mendapatkannya sebab aku pun sedang tertunggu-tunggu panggilan telefon. Tertulis 'withheld'. Dalam fikiran aku hanya terbayang Wan Ling, panggilan jauh dari Wellington.

Agak terkejut bila terdengar suara seorang lelaki Indonesia. Tapi dia tak tau nama orang yg dia telefon, which is quite pelik laa kan. Call orang, tp x tau nama orang tu. Dengan selamba aku tanya dia dari Indonesia ke. Dia jawab dari Johor. Dia ulang no handphone aku, dia tanya betul ke tak, dan dia cakap aku menang RM10,000 sekarang! Pastu dia mintak no akaun bank aku sebab dia nak transfer duit yang aku da 'menang' free tu.

Wah, bestnya kalau betul aku menang duit banyak tu kan. Siapa tak suka. But hey, rezeki takkan datang bergolek ok. Dok goyang kaki kat umah tetiba ada duit 10k masuk. Hebat, hebat. Aku pun bukanlah bertuah sebab kalau masuk cabutan bertuah tak pernah lekat sekali pun. Tak kisah laa tu kan. Sebab tu tetiba menang 10k cam pelik.

Paling best aku rasa dok umah goyang kaki dan duit still masuk ialah di welly sbb dapat duit scholarship. Haha. Tp tu pun sebagai tukaran kena berusaha dapatkan segulung ijazah. Kena extend satu sem jer, kurang allowance.

Alhamdulillah, few days ago aku dengar iklan di radio suruh semua orang berhati-hati dengan perkara sebegini sebab orang bank tidak akan sekali-kali minta no akaun bank melalui telefon atau sms.

So yeah, aku cakap aku x nak duit tu dan aku ucap terima kasih. Terus dia hung up.

Well..

Aku letak status kat fb pasal nie. Tetiba dalam seminit lepas tu dapat msg dalam inbox fb dari seseorang yang aku tak kenal dan bukan dalam linkungan friends list aku.

X: hahaha... baru aje layari facebook, ternampak profil Iynas... tergelak!! login facebook, dapat RM100 hari hari, nak?

Pelik lagi, sape laa mamat nie kan. Nama dia terpaksa dirahsiakan. Aku pun bukak page dia dan tertulis di kotak sebelah kiri bawah gambar tu:


Hi, my name is X and I like to find new ways of making money. If you wish to find out how to make money online using FB, contact me.


I see. Aku pun reply.


I: erk ye ke? wahh kalau camtu sehari bleh menang 1000 gak kot..haha

X: kalau pandai pandai ler... :) kawan kawan dapat...

I: seriously ada yg dapat?

X: ada... call saya 012 *** ****


Wah, siap bg no handphone nie. Macam serius. Macam betul jer.


I: xpelah, thanx..not interested :-)

X: duit pun tak nak... hihihi


Siapa tak nak duit. Of course sekarang sedang memerlukan duit. But perhaps not this way walaupun dia kata ada yang dapat. Login fb, dapat duit. Agak tak bersemangat nak mencari sumbernya pun.

Berhati-hatilah, walaupun terdesak. Kunci untuk merasa cukup adalah sentiasa bersyukur. Rezeki datang dari Allah diiringi usaha.

Login fb satu jenis usaha? Hmm, susah sket nak digest. Kurang meyakinkan.

So itulah yang berlaku hari ini, menceriakan sedikit hari yang biasa. Alhamdulillah.

Berharap tiada soalan tentang kerja ditanyakan kpd aku. I'm officially off-mood to answer such question. Sorry.

1 comment:

  1. Salam.

    Syabas kerana Iynas tak terpedaya dengan penipuan dan cara mendapatkan duit yg haram tu, iaitu "Login FB dapat RM100". The latter adalah skim cepat kaya menggunakan internet. Bole baca ulasan UZAR tentang hal ni di sini:

    http://www.zaharuddin.net/content/view/915/72/

    Harap dapat membuka mata umat Islam yg membaca entri ini. :')

    ReplyDelete