Monday, October 5, 2009

Ujian Kefahaman

Bismillah,

Aku date dgn someone tadi. Ktorang agree yang bila kita dah dapat sesuatu kefahaman tentang sesuatu perkara, Allah akan uji kita dengan kefahaman tu. Allah tahu yang cara manusia faham adalah berbeza, sebab itu cara kita diuji pun adalah berbeza mengikut kefahaman kita.

Yang penting, sejauh mana kita dapat mengaplikasikan kefahaman itu untuk membuktikan kita ke arah mana. Ke arah Dia atau ke arah lain.

Sebab itu apa-apa yang terjadi pun, berbaliklah ke arah-Nya.

Dan sebab itu jugalah, ujian itu menguji keimanan kita. Walaupun di mata orang lain ianya adalah remeh dan kecil, tetapi mungkin tidak bagi yang sedang menghadapinya.

Paling penting, jaga hubungan baik dengan Allah, sebab Dia Maha Mengetahui apa yang terbaik untuk hamba-Nya ini.

Bersangka baik dengan Allah.

Wallahualam.


“Wahai orang-orang yang beriman! Bersabarlah kamu (menghadapi segala kesukaran dalam mengerjakan perkara-perkara yang berkebajikan), dan kuatkanlah kesabaran kamu lebih daripada kesabaran musuh, di medan perjuangan), dan bersedialah (dengan kekuatan pertahanan di daerah-daerah sempadan) serta bertaqwalah kamu kepada Allah supaya, kamu berjaya (mencapai kemenangan).”
(Surah Ali ‘Imran, ayat 200)


“Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan sembahyang; dan sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang yang khusyuk”
(Surah Al-Baqarah, ayat 45)


“Cukuplah Allah bagiku, tidak ada Tuhan selain dariNya. Hanya kepadaNya aku bertawakkal.”
(Surah At-Taubah, ayat 129)


No comments:

Post a Comment