Sunday, October 11, 2009

Di Saat Bergelar Isteri

Bismillah,

Tanggal 10/10/2009, dengan secara rasminya gelaran 'Cik' yang dimiliki oleh saudari Farhana Hashim aka Fana telah bertukar status kepada 'Puan'.

Fana, kalau ada rezeki utk awak bace entri nie, kte nak ucapkan Selamat Pengantin Baru kpd awak dan Syuk. Moga berbahagia selalu dan perkahwinan kalian diberkati Allah S.W.T. sehingga ke akhirnya :-)

Kte tau kte tak banyak memori dgn awak, tp jujur kte cakap, awak adalah salah satu memori Wellington yang kita takkan lupa, insya-Allah.

Kte cam nak imbas balik camne kte start kenal sume tp cam, ok, sedih laa plak kan. Sepatutnya kenalah happy utk Cik, opss, Puan Fana kte nie. Hehe.

One thing for sure, kte da xleh nak kongsi katil tidur dgn awak sambil bercerita lagi.

Tapi, kte nak kongsi sesuatu dgn awak dan sume yang bergelar wanita (ok, 'wanita' bunyinya mcm sgt dewasa, perempuan laa) yang berada di luar sana:

Daripada Anas, Nabi Sallallahu Alaihi Wasallam bersabda yang bermaksud:

Apabila seorang perempuan mendirikan sembahyang lima waktu, berpuasa sebulan (Ramadhan), menjaga kehormatan dan taat kepada suami, dia akan disuruh memasuki syurga melalui mana-mana pintu yang dia sukai.”
(Hadis Riwayat Ahmad)

'Taat kepada suami' - macam senang faham, tapi sebenarnya susah sebab kaum perempuan selalu mudah dipengaruhi emosi.

Selain itu, Saidina Ali Radhiallahu Anhu meriwayatkan sebuah hadis mengenai setiap isteri yang tidak menghormati status suaminya.

“Wanita yang berkata kepada suaminya yang tidak melihat apa-apa kebaikan pada suaminya, Allah menghapuskan segala perbuatan baiknya selama 70 tahun,
walaupun dia berpuasa selama itu siang hari dan bersembahyang pada malamnya.”
(Hadis Riwayat Imam Majah dan An-Nasai)


Go Fana! Berusahalah dan berdoa agar menjadi isteri solehah! Dan semoga mendapat anak2 yang comel dan mithali juga~ :-D


Impianku: Untuk menjadi isteri terbaik sebaik Khadijah, setabah Sumayyah dan penyayang seperti Fatimah. Andai diberi peluang, mampukah aku?


Tapi itulah antara impian aku. Andai diberi peluang, aku ingin mencuba semampuku. Ya Allah, permudahkanlah.

1 comment:

  1. iynas.. surprisingly, kite bace entri awak ni. hehehe. thanx yer. ur time will come soon. be happy with your life in welly now. i heard so many not-good-yet-not-great stories but i hope, u are not involved. cewahh
    thanx again
    MuahhhhhXX :)

    ReplyDelete