Friday, September 25, 2009

Minggu ini dan malam ini

Bismillah,

Minggu ni agak sibuk. Ada dua assignment yang berupa 1500 esei setiap satu untuk dihantar dan reading untuk persiapan presentation minggu depan.

Ouh, tugas kad raya juga! :-D

Been sleeping at Stafford. Membuat assingment last minute bersama Shaza. Tak tahu apa nak jadi dengan aku. Tak pernah2 start buat assignment less than 24 hours before due! Siap dulu mengaku aku jenis yang kena start buat assignment awal2, kalau last minute sure gelabah dan black out dan bersiap-sedia untuk hantar lambat atau tak hantar langsung!

Alhamdulillah dipermudahkan urusan oleh Allah untuk siap dan hantar at least 10 minutes before due! Tapi still tak puas hati dengan diri sendiri. Entahlah kenapa kebelakangan ni suka buat kerja last minute (Tapi solat jangan last minute ok!). Especially assignment audit yang kena hantar hari ni. Maka harus berlatih memperkemaskan urusan masa.

Tugas lepas nie adalah baca readings untuk meeting presentation esok. Pastu ada 2 open house. Yeayy!

Tadi baru lepas balik dari open house di Mackenzie. Dah lama tak menjejakkan kaki di Mackenzie dan di rumah itu. Banyak kenangan. Walaupun aku bukanlah bekas penghuni rumah itu. Masuk hari ini baru kali kedua aku ke sana untuk tahun ini. Sungguh berbeza dengan tahun2 sebelumnya.

Dua tiga hari kebelakangan ni, ada rasa sedikit kurang dalam hati. Rasa macam dah ada lompong2 dosa (ade ke perkataan nie?) yang aku sedar aku da buat. Yang tak sedar belum kira lagi. Arghh!! Tensi!! Baru berapa hari Ramadhan pergi, dah start dah. Sendiri rasa rugi. Rasa diri ini tak malu. Selalu minta kat Allah dalam solat supaya diampunkan dosa2, tp lepas tu buat lagi?

Ok, sedikit emo di situ.

Dalam situasi lain, bersyukur kepada Allah kerana telah diberi peluang untuk menjadi seorang yang bermanfaat kepada orang lain pada hari ini. Terima kasih Ya Allah. Betapa Allah sayangkan hamba-hamba-Nya. Selalu memimpin ke arah kebaikan. Al-Hadi.

Pastu kan, tadi kan, masa nak balik dari open house kan, dapat text dari Kak Meme, mintak tolong bagi tazkirah utk usrah esok dan Kak Meme minta maaf sbb bgtau last minute. Tetibe kan, dalam hati kan,

"Alaa, mane sempat. Da laa reading presentation baru baca sikit"

Pang!!

Rasa nak tampar diri sendiri. Nak salahkan setan boleh tak? Huhu.

Dah ada peluang buat baik ok! Salah satu amalan yang tidak putus pahala adalah ilmu yang bermanfaat yang diajarkan kepada orang lain. Maka, lagi mau berkira masa dengan Allah?

Sekali lagi, Allah bersifat Al-Hadi kepada hamba-hamba-Nya. Mahu tahu lebih lanjut tentang sifat Allah Al-Hadi? Jom tgk nie:



Jadi bermulalah pencarian tajuk untuk tazkirah. Da start, alhamdulillah susah nak stop. Dapat semula dos tarbiyyah berdozen-dozen yang beberapa hari ditinggalkan dari blog2 dan laman web yang biasa dilawati dan yang baru dilawati. Rindu rupanya.

Ok, meh nak share sket tajuk tazkirah yg telah dipilih utk esok :-)

Hak seorang muslim terhadap seorang muslim yang lain itu ada 6 perkara.

  1. Apabila kamu menjumpainya, maka hendaklah kamu memberi salam kepadanya.
  2. Apabila dia menjemput kamu, hendaklah kamu memperkenankan jemputannya.
  3. Apabila dia meminta kamu memberi nasihat, hendaklah kamu menasihatinya.
  4. Apabila dia bersin lalu dia mengucap Alhamdulillah, hendaklah kamu berdoa kepadanya (dengan ucapan Yarhamkallah).
  5. Apabila dia sakit, hendaklah kamu lawatinya.
  6. Dan apabila dia mati, hendaklah kamu iringi jenazahnya

Hadis Riwayat Muslim.

Senang faham kan, insya-Allah. Mari kita sama-sama mengamalkannya :-)

1 comment:

  1. Terima kasih kerana berkongsi hadis ini! :'D

    Rasanya ramai dari kita yang sememangnya tahu tentang 6 hak seorang Muslim dengan saudara seagamanya, cuma kita manusia seringkali lupa. Kekadang sebab malu dipandang serong oleh majoriti. Astaghfirullah. Sebab itu kita perlukan sentiasa ingat mengingatkan antara satu sama lain. Dan terima kaseh, Iynas, atas peringatan melalui penulisan ini!

    Allahumma thabbits quluubana 'ala deenik. Allahumma ameen.

    ReplyDelete