Thursday, May 20, 2010

The awaking line

Bismillah,

"Jangan terikut-ikut. Nanti sesat"

Gulp.

Terkena diri sendiri akibat tak tau nak jawab apa dan dengan harapan dapat melepaskan diri dengan jawapan tu. Semuanya bermula apabila disebabkan hujan lebat, aku stay back kat pejabat dan didatangi salah sorg bos yg tgah tanya aku buat apa. Dia nampak aku buat credit papers on the screen dan dia terus tanya if i know what i was doing.

Aku terdiam. Jawapan aku, "I think so".

Dia terus tanya aku tentang produk2 kredit Maybank yang ditawarkan kepada para pelanggan. Secara jujur, aku tau 'on the surface' jer, sebab produk mmg agak banyak, dan aku belum faham semuanya. I was doing my 2nd credit paper, so aku fikir it's a learning process la, sambil buat, sambil belajar sikit2, ditambah plak dengan nak mengejar due date.

Then dia tanya da brapa lama aku kat sini. Dia jawab sendiri, da sebulan lebih. So by right i should know all the products already.

Jawapan aku pada masa tu, sebab senior aku bg kerja2 ad-hoc byk, i.e. other than credit papers. Filing, memos, letters. Orang yg lambat masuk dari aku pun da buat credit papers dulu dari aku. Tapi kelebihan aku pada masa tu ialah, aku da tau sket2 buat kerja ad-hoc dpd dorg yg blom dapat kerja ad-hoc lagi.

Pastu lagi dia kata macam mana aku nak buat the best credit papers kalau aku tak faham apa yang aku buat. Aku jawab, aku ikut jer credit papers yg sebelum nie senior2 lain pernah buat. And that's when the line above came out from his mouth.

Yes, he was right.

Sedangkan dalam ibadah pun kita selalu diingatkan supaya faham dengan ibadah yang kita buat dan jangan terlalu terikut-ikut dengan kebiasaan orang lain, takut tersilap dan tersesat. The same goes dalam kehidupan seharian. Dalam kes aku, pekerjaan.

Dia cadangkan supaya orang2 baru duduk semeja dan bincang pasal produk2 kredit. Not long after that, one of the seniors said to me that he was complaining that the new staffs do not know anything about our own products. Adakah aku telah bagi imej yang tak baik kat budak2 baru lain? Aku rasa, ada jer budak2 baru yang lagi tau dari aku, cuma dia tak pergi tanya dorang lagi kot, aku rasa la. Rasa bersalah plak. Mana tau sebab dia tanya aku sorg, dia assume budak2 baru lain pun tak tau jugak.

The next day, I was given motivation to work harder and to be on par with the others. Jangan ingat budak2 baru tak diperhatikan oleh pihak pengurusan. Kami sebenarnya berada dalam golongan org2 yg bekerja keras, dan kami pun mesti setanding mereka. Kalau tak faham, kena banyak bertanya.

Haa, mesti ada yang macam rasa takut kan nak masuk alam pekerjaan. Hehe. Teguran yang membina, apa salahnya. Lagipun senior mengambil langkah cepat dgn menasihati dpd membiarkan terus dibuai khayalan. I regarded it as motivation and challenge. Baru laa best keje. Hehe.

Hidup mesti positif ok! Tiada apa akan berlaku tanpa usaha dan keizinan Allah S.W.T.

Ouh btw, he was the same man yang ingatkan kami budak2 baru supaya bagi 1st gaji sket kat mak ayah utk lebih berkat. Bagus kan dikelilingi orang2 yg lebih berpengalaman dan selalu mengingatkan. Alhamdulillah :-)

2 comments:

  1. Salam, Iynas.

    Alhamdulillah, baguslah dapat environment kerja yang bagus dan positif. Semoga ia sentiasa dapat membantu untuk mendekatkan diri dengan Allah Ta'ala.

    Perlu syukur tau dapat workplace yang bagus macam tu sebab ada ramai yang tak berpeluang dan tak bernasib baik macam Iynas. Saya harap Iynas sentiasa gembira bekerja di situ. Saya doakan yang terbaik untuk Iynas. :')

    ReplyDelete
  2. salam iynas!! lama x baca blog iynas..hehe dah kerja dah pun! btw, good luck in ur new job..work has never been easy..but i think u r lucky to be given such a good boss who cares about his employees :) make the most out of it ok! ..saje je singgah2 tgk update budak2 welly ape cite skg..hehe kay, if jumpe kat mane2 jgn lupe tegur!!~

    salam~

    ReplyDelete