Sunday, May 9, 2010

Thank you

Bismillah,

Hari nie ternampak satu application yang menarik di Facebook. Islamic Names. So aku type nama aku, Iynas tapi takde, tapi dia ganti dengan lagi satu nama, Inas. Sebutan sama, ok laa kot kan. Eja dalam jawi pun alif ya nun alif sin bunyi sama gak kan.

Meaning of Inas is: Sociability.

Selalu orang tanya makna nama aku, aku jawab "yang ramah, yang jinak, yang manja", sbb itu yang arwah ayah aku bagitau melalui buku Bahasa Arab. Setiap kali aku curious dgn maksud nama aku sbb takda dalam kamus nama Islam biasa, aku tanya arwah, dan setiap kali tu dia akan suruh aku ambil satu kamus Bahasa Arab dan tunjukkan pada aku maksud nama aku.

Sociability, i guess sama laa kan makna dia.

Secara jujur, kalau tengok secara kasar maksud sociability, aku gerun jugak. Sosial sgt ke aku? Tapi ada kawan2 pernah bgtau, aku pandai buat kawan dan senang dapat kawan. Alhamdulillah, mungkin di situ nama aku applicable.

Tapi semalam, kawan2 aku dengan berterus-terang:

"U selalu emo laa dulu, takut ktorang"

Ayat nie bukan sekali dua aku dapat, berkali-kali.

Teruk sgt eh aku emo dulu sampai byk orang kata takut dengan aku?

Aku yang dulu menjadikan aku hari ini. Aku terima ia sbg takdir yang sudah tertulis. Nak kecewa dgn diri sendiri pun dah xde makna. Nak kata sekarang aku da tak macam dulu pun aku tak berani.

Thanx for putting up with me, friends. Sorry for everything.

Jangan salah faham, aku bukan terasa. Aku appreciate. So that aku bleh tahu kelemahan aku dan cuba memperbaikinya. Jadi lepas nie, dgn sejujur hati, terus-terang jer apa yang pasal aku yang tak berkenan di hati kalian. Penting utk proses muhasabah diri. Yang mana aku bleh ubah, aku ubah, demi membina sebuah hubungan yang mesra dan utuh kerana Allah.

Apa yang boleh aku katakan setakat ini, aku da byk kurang emo berbanding dulu. Emo tu still ada, tapi insyaAllah dalam kawalan. Emo menjurus kepada kemarahan. Marah itu api. Api itu syaitan. Jadi dari awal lagi kena kawal emo.

Tetiba teringat cite kakak aku semalam yg dia pernah dikatakan perempuan tiada perasaan selepas break up. Habis, nak meraung-raung? Emo habis tu. Of course nangis, tapi takkan depan orang plak kan.

2 comments:

  1. Aww Iynas,

    That was back then. Selalu kena marah bila buat bising.hehe...

    No, we did not put up with you, you DID! ada kengkawan annoying cam kitrong memang agak mencabar keimanan =_="

    ReplyDelete