Friday, April 4, 2008

two events with opposite feelings..

-FIRST-

hari nie bday bebeh yg ke-21!!

HAPPY 21st BIRTHDAY TO AMIRAH ADILAH MAZLAN!!

semoga pjg umur..murah rezeki..dan diberkati Allah S.W.T. selalu..aminn.. :-)

kau da tua setaun lg bebeh..sesuai laa dgn transformasi imej baru..hehe..

celebration?? xde laa ape sgt..kecik2 je..sbb bday bebeh jatuh pd hari yg same dgn test commercial law..cume ade laa sebiji caramel cheese cake yg kecik sbg tanda..(alamak..lupe lak nak amek gambar kek tu..hehe)

mase tu sume tgah berkumpul same2 study 'comlaw' last minute dalam bilik fatin sampai pukul 12 mlm..yg best tu die siap pesan kt ktorang jgn tido lg..haha..mcm tau2 je ktorang ade 'something small' utk die malam tu..

beberape minit sebelum pukul 12..aku dan fatin turun dapur dgn alasan nak buat coffee..lepas kuarkan kek..ktorang bawak kek masuk bilik sambil menyanyi lagu happy bday dgn disusuli oleh jiejah..sayang sekali mase tu wan ling kat dalam toilet..x tau pun..kalau tau bleh tunggu..sorry wan ling..tp lepas tu ktorang tetap makan kek same2..(jiejah pun makan sekali tau..haa..bkn senang nak tgk jiejah makan cheese cake..hehe..tp sket je laa..xleh gi katenye..haha)

dan hari nie..telah pun selesai menjawab test 'comlaw'..alhamdulillah..tinggal lg satu paper..


-SECOND-
hari nie jugak genap 3 bulan Baba pulang ke rahmatullah..ms dalam bas sorg2 nak ke hicom (nak bg balik kostum 'Semangat Padi')..aku memandang ke luar tingkap..mengamati pemandangan kota Wellington sambil fikiranku melayang teringat Baba..aku sedar harapan dan impiannya terhadap aku sgt tinggi..masih terbayang di fikiran perasaan bangga dan terharu seorang ayah bila anak bongsunya ini adalah satu-satunya anak yg berjaya mengikut jejak langkahnya menuntut di luar negara..masih terbayang tangisannya ketika aku menerima surat tawaran melanjutkan pelajaran ke New Zealand..juga tangisan gembira menyambut kepulanganku ke Malaysia sempena cuti November lalu..mmg inilah harapan kedua ibu bapaku..aku sedar..tp aku semakin lemah..sejak ketiadaan Baba..kdg2 bagai hilang punca dan semangat..kdg2 aku x tau kenapa aku masih ada di sini sedangkan Baba yg aku jadikan sbg pemangkin semangat telah tiada..aku tau x adil utk Mama dan ahli keluargaku yg lain kerana mereka juga meletakkan harapan yg tinggi kepada aku..aku tau mereka juga bangga dgn aku kerana aku berjaya menunaikan impian Baba..

dan ketika itu juga..perlahan-lahan air mata mengalir ke pipi..memikirkan betapa x adilnya aku yg hilang semangat hanya kerana Baba telah tiada sedangkan Mama dan yg lain2 juga meletakkan harapan yg sama terhadap aku..mengharapkan aku akan pulang membawa segulung ijazah dari luar negara..membanggakan keluarga..cuma bezanya..Baba tiada utk bakal berkongsi kegembiraan itu..melihat kejayaan satu-satunya anak yg masih belajar dalam keluarga..dan yg plg sedih..Baba x sempat menghadiri graduation aku di New Zealand (insya Allah)..itu adalah antara perkara yg aku paling terkilan..dalam semua adik-beradik..graduation aku je Baba xde..tambahan plak..Baba x sempat nak dtg Wellington melawat aku walaupun da beli tiket bulan 8 taun lepas sbb sakit..lg satu..aku adalah anak perempuan terakhir yg belum berkahwin..dan bler nak kawen nanti..aku x sempat nak berwalikan Baba..sedangkan kakak2 aku yg laen dapat merasainya..bler aku teringat dua perkara nie..serta-merta perasaan aku menjadi sayu..

dan aku berikrar..berbekalkan sedikit semangat yg masih bersisa..akan ku cari semula semangat yg hilang itu..membawa pulang segulung ijazah dan berbakti kepada keluarga..menunaikan pesanan Baba utk menjaga Mama..

Ya Allah..air mata ini bagai tidak dapat dibendung setiap kali teringatkan Baba..sehingga saat dan ketika ini masih terasa ketiadaan Baba..bagai x lengkap hidup tanpa pesanan, tunjuk ajar, nasihat dan semestinya pertanyaan favourite Baba..

"duit ada lg dak??"

haha..itulah pertanyaan pertama yg akan Baba tanya setiap kali aku telefon rumah..dari zaman intec sampai sekarang..dan kini aku rindu pertanyaan tu..rindu tunjuk ajarnya..rindu senyumannya..rindu sengihannya dan usikannya..rindu segala-galanya tentang Baba..

ok2..dah2..kalau nak bercerita tentang Baba..mmg lg pjg dan ntah brape byk lg air mata nie mengalir..tadi dalam bas pun nasib baik sorg2..xde laa org nampak aku nangis..hehe..lepas g hicom je..jalan2 sekitar wellington menenangkan hati..lgpun da lame x jalan2 kat cuba street..taranaki street..vivian street..victoria street..courtneay place..

"Ya Allah..semoga Baba berada dalam keadaan sejahtera hendaknya di bawah payung dan lindungan rahmat-Mu..aku akan sentiasa merindui Baba..semalam..hari ini..esok..setiap hari.."

Baba dan cucu kesayangan di pertunangan Kak Ham
gambar pertama diambil menggunakan hp baru (yg sdg digune skarang)

percutian terakhir aku bersama Baba dan Mama di Bukit Tinggi, Indonesia sebelum aku berangkat ke New Zealand..

gambar terakhir Baba di hospital ketika dialisis November lalu



Baba..Iynas masih perlukan Baba..



12 comments:

  1. didn't know abt this...i kt tmn tun 3 mths ago! wah terasa sungguh ignorant sekali

    must b really difficult on u, i can only imagine

    kalau hilang semangat belajar, talk with friends, u'll be amazed how many are feeling just like u are..or better yet, confide in some seniors who have been there...they'll hv a lot to say to u...feel free to kacau me gak, rumah sentiasa terbuka, telefon sentiasa on, ym sentiasa ada jugak :P

    stay strong Iynas, u knw we all love u!

    ReplyDelete
  2. thanx sue..really appreciate it.. i akan cube kacau u..hehe.. :-)

    ReplyDelete
  3. Chill iynas..jgn sedih2..if ade pape kitorg bleh tolong ckp je..anytime..(tidak termasuk delivery brg dapur, belanja starbucks, sushi, dan yg sewaktu dgnnya..)..haha..

    ReplyDelete
  4. iynas!! kite baru ja bace n kite almost cry.. (almost ke mmg dh nanges pon..:p)nway kalau sedih2 jgn simpan sorg2... i can always lend u my shoulder.. chill ok!!

    ReplyDelete
  5. alaa poon..x termasuk ke..jadi radio bleh?? ahaha..thanx a lot poon.. :-)

    thanx so much to u too ila..really appreciate it.. :-)

    ReplyDelete
  6. Iynas,after reading the 1st 2 paragraph dah nak nangis la...
    i m so sori for wat happen..seriously i hav no idea bout it...
    stay strong dear!!! 'll alwiz support u no matter how...i m sure ur' beloved dad will hav the same thought as well=)

    ReplyDelete
  7. thanx yi chin..i really need it.. :-)

    ReplyDelete
  8. Iynas, skype aku on 24/7.... hehe

    ReplyDelete
  9. iynas...juz let u noe...im always here dear-najwa fairlie tC *_*

    ReplyDelete
  10. thanx haziq..tp aku xde skype..hehe..

    thank u so much dearie najwa..muahxx!!

    ReplyDelete
  11. ..be strong girl!meh nk gv u biiiiiiiggggg hug *walaupun time sy cmmnt ni topic ni dh mcm lapuk :D

    ReplyDelete
  12. thanx auni!! the thought counts.. ;-)

    p/s: bler nak invite sy?? ehehe..

    ReplyDelete