Tuesday, August 3, 2010

Untitled

I need tarbiyah. Mentarbiyah dan motivate diri sendiri untuk jangka masa yg lama tanpa sokongan secara langsung memerlukan daya tahan yg sgt kuat dan itu agak memenatkan. Seperti kata saudaraku di Auckland yg sgt dirindui, "Dulu kita yang 'mengawal' masa kita, tapi di tanah air kita 'dikawal' masa dan tanggungjawab". Kalau ada yang mempersoalkan tanggungjawab aku hanya kerja dan aku belum kawen, think again. Lain orang lain jalan yang Allah sediakan. Dan jalan yang disediakan untuk aku, tidak mudah untuk aku, tapi aku percaya aku mampu sebab Allah mengetahui keupayaan hamba2Nya. Kerap aku kalah, makin kerap aku bangun. Aku berdoa diberi kekuatan, kerana aku tahu iman aku sedang diuji. Siapa yang boleh jamin dengan iman senipis kulit bawang (mungkin lebih nipis), segala amalan diterima Allah? Aku paling takut jika semua amalanku ibarat debu-debu yang berterbangan, dipandang tanpa signifikan.

Ya Allah..

Aku impikan menjadi ganjil seperti ganjilnya Islam muncul dahulu, tetapi kini aku semakin ke arah kebiasaan.

Aku impikan menjadi logam yang berkualiti dan bersinar, tetapi kini aku tidak tahu di mana logam itu.

Ramadhan hampir tiba, sedangkan Syaaban pun berlalu begitu sahaja tanpa persiapan rapi menyambut bulan yang penuh barakah.

Ramadhan..semoga bermakna untuk aku..

No comments:

Post a Comment