Monday, June 21, 2010

Marah, Upset, You Name It

Bismillah,

Ya Allah, sungguh banyak dugaan yang Kau berikan padaku. Hanya padaMu aku mohon kekuatan.

Dan yang pasti, kesabaran harus berlipat kali ganda bila pulang ke Malaysia. Dulu macam mana aku dapat cope?

Sebab aku lahir di Malaysia, tinggal di Malaysia, dan belum nampak dunia luar. And I don't care about some things. Things that have to do with my religion and the Protector.

Then I see some things. Know more and understand more. Ketahanan harus kuat, sebab syurga bukan untuk sebarangan orang-orang beriman. Semakin kita menambah keimanan, semakin kuat syaitan ingin memesongkan.

Kembali pulang di Malaysia, ketahanan semakin berkurang. Kerana sikap orang-orang Malaysia yang aku sedar semakin memenatkan.

Biarlah orang kata aku nak lupa asal-usul atau apa pun. Kenapa orang Melayu yang mengaku Islam tak boleh jadi jujur macam orang bukan Islam?

Dan kenapa kalau ada kemalangan berlaku, contohnya hari tu anak saudara aku berumur 2 tahun masuk hospital kerana terlanggar air panas di badannya, ada yang boleh bertanya, "Macam mana kau jaga anak?"

Lagi kalau ada barang hilang, ada yang kata "Tu laa, beli barang mahal/canggih sangat".

What's wrong with the mentality? Ada ke mak yang sengaja nak anak dia kena air panas? Ada ke orang yang sengaja nak biarkan barang dia hilang?

Bukan menagih kasihan, but show some support and offer to help. Bukan cakap-cakap yang menambahkan tekanan. That's not the way to show your concern.

I have a group of friends sharing the same views. My generation and later generation, Malaysia is counting on us!

Islam is counting on us!

*Terlalu speechless sampai takleh tido dan terbangun pukul 3 pagi walaupun tido nak dekat pukul 1.

2 comments:

  1. mak....bertahan....mau tepon kamu...let me know when i can..

    ReplyDelete
  2. sabar ye iynas
    and jd tanggungjawab kite sbenarnye tu untuk ubah diri sendiri dan masyarakat.. and change takes time.. but insyaAllah, kite sama2 doa moga Allah kuatkan

    ReplyDelete