Thursday, November 12, 2009

Back to Start

Bismillah,

Exam dah habis. Dah lama habis. Alhamdulillah. Sekarang, hanya bertawakkal menunggu keputusan. Menantikan jalan yang mana yang Allah telah tetapkan untuk hambaNya ini.

Sementara itu, aku cuba menyusun atur hidup aku. Banyak sebenarnya perkara yang memerlukan perhatian aku. Planning family journey, urusan kereta, packing, pindah rumah, dan lain-lain.

Tapi nampaknya, tumpuan yang diberikan kepada perkara-perkara di atas tidak seberapa. Sebab aku seperti telah membenarkan perkara lain mengambil-alih perhatian aku.

Entahlah, susah untuk aku menghuraikan perkara yang satu itu. Nak kata ia penting, sebenarnya tak perlu fikir sangat pun. Tapi, itulah, bila aku terlalu memikirkan yang satu itu, benda lain seperti tidak berjalan seperti yang sepatutnya. Mungkin aku patut berhenti berfikir tentang itu dan menumpukan kepada perkara yang sepatutnya, sebelum timbul masalah yang tidak diingini.

Bagaimana nak tahu aku perlu berhenti? Satu, sebab kerja lain susah nak jalan. Kedua, bila aku rasa perkara itu dapat mendekatkan diri aku kepada Allah, tetapi hakikatnya, menjauhkan aku dari Allah. Ya Allah, ampunkan aku.

Peluang menghadiri program di Palmerston North, menyedarkan aku kembali tentang tugas aku yang sebenarnya. Dan juga, tugas blog ini sebagai wasilahnya. Agak lama aku mengabaikan blog ini kerana aku rasa tiada perkara bermanfaat sangat yang aku perlu berkongsi dengan pembaca. Atau sebenarnya, aku sendiri yang menjadikan diri aku kurang bermanfaat?

Blog ini sudah aku tetapkan hala tujunya. Cuma aku terlupa buat seketika, terleka dengan urusan dunia. Walaupun aku tidak tahu bilangan dan siapa gerangan pembacanya, itu bukan alasan untuk aku mengabaikannya. Kalau aku tak buat, orang lain akan buat juga. Berlumba-lumba membuat kebaikan. Berkongsi dan menyampaikan ilmu yang bermanfaat, kerana ilmu Allah itu terlalu luas. Jika ada yang sudah tahu, tidak salah untuk kita saling mengingatkan. Tambahan pula, Allah yang memegang hati hamba-hambaNya. Kalau tidak terkesan sekarang, mungkin di lain masa. Sekurang-kurangnya, aku menjalankan tanggungjawab dengan apa yang aku rasa aku mampu buat untuk agama Allah. Menulis.

Gaya bahasa. Tak ramai yang suka baca panjang berjela. Apatah lagi gaya bahasa yang agak serius. Aku? Ada gaya aku sendiri. Tapi aku akan berusaha menjadikan ia sesuatu yang senang dan menarik untuk dibaca dan difahami. Yang penting identiti aku, menulis dari hati. Walaupun ada masanya kurang baik untuk 'kesihatan' apabila terlalu transparent, aku akan cuba tapis sebaik mungkin supaya yang baik-baik sahaja sampai kepada yang membaca. Pengalaman mengajar. Kalau ada yang terlepas juga membuatkan ada yang rasa kurang senang, maafkan aku.

Mesti menjadikan diri ini bermanfaat kembali, supaya blog ini juga kembali bermanfaat! Sekarang dah tahu apa yang mengganggu, harus cuba ketepikan. Usaha berpada-pada, kerana ketentuan Allah, tiada siapa yang dapat menghalang. Yakin dengan perancangan Allah!

Tapi nanti balik Malaysia, masih ada ruangkah untuk blog ini menjalankan fungsinya?

Kalau tiada, mungkin guna alternatif lain.

Tertarik dengan isu gugur di medan dakwah kerana semangat yang melampau yang dikupas semalam. Aku faham kini semangat itu harus disulami dengan kesabaran, seperti mana yang dilalui oleh para sahabat Rasulullah S.A.W.

Biar perlahan, asalkan sentiasa berjalan.


To Kak M, saya menanti blog anda. Anda telah melakukannya dan saya yakin anda boleh meneruskannya! Bersama kita berjuang di laman blog dan menambah koleksi bloggers Wellington dalam list saya :-D




No comments:

Post a Comment