Wednesday, March 19, 2008

muhasabah diri..

muhasabah diri adalah sesuatu yg amat bagus dan dituntut oleh agama..ia memberi peluang kepada kte utk merenung kembali dan menginsafi kesalahan dan kesilapan yg telah dilakukan sebelum ini..dgn harapan dan tekad agar kte tidak akan mengulanginya dan menjadi insan yg lebih baik di kemudian hari..

bermuhasabah diri nie selalunye dilakukan ketika kte bersendirian..seelok-eloknye selepas solat..

tp dalam kes aku nie..bermuhasabah diri sehingga terbawa-bawa ke lecture commercial law!! da laa lecture nie memerlukan focus yg teramat..kene take note sendiri..no slides..no notes..pendek kate..he speaks, u write!! tp tu laa..disebabkan terlalu memikirkan sgt..sampai xleh focus dlm lecture..(bebeh..wan ling..pinjam notes ekk..hehe)

semuanya bermula apabila aku mengetahui tentang sesuatu yg tidak sepatutnye aku tau..bler dan bagaimana aku tau..itu x penting..tetibe bgn pagi nie teringat 'perkara tu'..ape 'perkara tu'?? cukuplaa aku katekan yg 'perkara tu' sebenarnye berlaku kpd org laen..tp tempiasnye terkene juge kpd diri ini..it is something that i've done in the past that i absolutely not proud of!! something that i've tried very hardly to avoid!! with hopes that i'll never repeat it again!! never!! now and in the future..

skarang aku tau ape kesannye kalau org tau ape yg telah aku buat kerana aku sendiri telah ade sedikit wrong impression terhadap insan itu..mesti kalau org laen tau akan merasakan same dgn ape yg aku rasekan..cume aku berharap agar insan itu sedar bahawa ape yg telah dilakukan olehnya adalah salah dan segera meninggalkannya..same-samelah kte berdoa agar die sedar dan aku juge tidak akan mengulanginye kelak..amin..mungkin itulah takdir yg membuatkan aku dapat find out 'perkara itu'..supaya aku sedar dan ingat kembali kesalahan mase lampau dan memperbaharui azam agar tidak mengulanginye..

dan hari ini..aku dan wan ling telah melakukan sesuatu yg boleh aku katekan sbg proses muhasabah diri juge..dalam perjalanan pulang ke kelas..selepas turun dari cable car..aku berlakon sbg org buta dan wan ling ialah org yg memimpin aku..


nanti sambung..ade org dtg nak sembur rumah..pasal flees..kene kuar dari umah selama 3 jam..kami dihalau!! waaaaaaa!!!!!!!

later..


No comments:

Post a Comment